keskiviikko 25. marraskuuta 2015

Katsastustarkistus

Katsastustarkastus



Katsastustarkistus on hyvä aloittaa tarkistamalla valojen toiminta. Valojen tarkistuksessa käydään läpi kaikki valot auton edestä ja takaa. HUOM! Muista tarkistaa myös rekisterikilven valo, sumuvalot sekä parkkivalot!! Samalla kannattaa tarkistaa myös, että äänimerkki toimii.
Valojen korkeuden säädön on toimittava katsastuksessa, joten muista tarkistaa myös se.
Ennen kun auto nostetaan ylös pitää katsoa, ettei tuulilasissa ole näkökenttään osuvia halkeamia tai kiven iskemiä jälkiä.
Myös pyyhkijänsulat on hyvä tarkistaa auton ollessa alhaalla. Tarkista myös pyyhkijöiden sekä lasinpesureiden toiminta!
Samalla kun olet autossa sisällä niin katso, että turvavyöt toimivat oikein. Turvavyön täytyy lukittua äkkijarrutuksen sattuessa ja kelautua sisään sujuvasti ilman käsin auttamista!
Sitten voimmekin nostaa auton ylös ja tarkistaa ensimmäiseksi pakoputken kunnon. Pakoputki ei saa vuotaa mistään kohtaa, liitokset on oltava pitäviä sekä kannatinkumien on oltava ehjiä ja rakenteeltaan elastisia. 
Raidetankojen välykset on helppo katsoa, jos on kaveri mukana auttamassa. Toinen kääntelee pyörää kääntösäteen mukaisesti ja toinen tunnustelee, että tuntuuko raidetangossa välystä. Pystysuunnassa pyörää käännellessä voidaan tarkistaa löytyykö välystä pyörän laakerista tai alapallonivelestä. Välyksen tuntee hyvin kädellä kun tunnustelee tarkistettavaa kappaletta samanaikaisesti kun pyörää käännellään. 
Kallistuksenvaajatankojen (ns.koiranluiden) välyksen huomaa kun tangosta ottaa kädellä kiinni ja ravistelee tukevasti jokasuuntaan. Suuren välyksen huomaa myös rengasraudalla kääntelemällä, mutta itse pidän käsin ravistelua parempana tapana. 
Kumipuslat on hyvä käydä läpi rengasraudalla. Jos pusla on rikki, liikkuu tarkistettava kappale melko löysästi ja saattaa pitää pientä kolinaa. Rengasrautaan tuntee myös jonkinlaisen välyksen puslan ollessa rikki.
Kierrejouset voivat mennä ajan saatossa poikki, joten kannattaa tarkistaa, että jousen lenkit ovat ehjiä. HUOM! Katkennutta jousta ei välttämättä huomaa helposti, joten on katsottava huolellisesti että jousen viimeinen lenkki on hieman pienempi kuin muut ja leikkauspinta on tasainen. 
Jarrujen tarkistusta varten jarrukivestä löytyy tarkistus aukko josta näkee jarrulevyn kuluneisuuden. Jos jarrulevyn ulkokehällä on havaittavissa suuri pykälä, on levy todennäköisesti vaihdettava. Jarrulevyn paksuuden voi myös mitata työntömitalla, mutta pitää olla sellainen työntö mitta jolla voi mitata kulutuspinnan kohdalta levyn paksuuden, eikä ulkokehällä olevan pykälän kohdalta.
Jarrupalan paksuuden voi katsoa irroittamalla renkaan tai kurkistamalla vanteessa olevista raoista, että palassa on vielä pintaa jäljellä.
Katso ettei jarruletkuissa ole murtumia, halkeamia tai etteivät ne ole poikki mistään kohtaa.
Muistathan katsoa myös, että vetoakselien, raidetankojen, raidetangon päiden sekä alapallonivelien suojakumit ovat ehjiä. Suojakumeissa ei saa olla halkeamia tai reikiä, eikä ne saa olla haurastuneita tai kovia rakenteeltaan.  

Tarkista ettei autossa ole pohjassa, helmoissa, helmakoteloissa, lokasuojissa tai missään muuallakaan pahoja ruostevaurioita.
Sitten voimme lukea vielä mahdolliset vikakoodit, käyttää auton iskari sekä jarru testerissä ja ottaa autosta pakokaasupäästöt varmistaaksemme, että auto toimii hyvin eikä pakoputki vuoda mistään.




1 kommentti:

  1. Meilläkin katsastus edessä. Autossa on kuitenkin rikkinäinen pakoputki, eli se täytyisi saada korjattua ennen sitä. Koskaan aiemmin en ole tällaiseen törmännyt, joten en ole aivan varma kuinka asian kanssa edetä. Kiitokset tästä postauksesta, oli mielenkiintoista luettavaa. https://www.matiauto.fi/palvelut

    VastaaPoista