perjantai 29. huhtikuuta 2016

Jakohihnan vaihto Renault Kangoo 1.4i

Teimme muutaman luokkalaisen kanssa jakopääremontin Renault Kangooseen.

Jakohihna tulee vaihtaa n.60 000km:n tai 4 vuoden välein, sillä jos jakohihna katkeaa moottorin käydessä moottorivauriot voivat olla suuret ja korjauskustannukset ovat monien satojen eurojen arvoiset. Pahimmassa tapauksessa koko auton moottori menee vaihtoon tai kunnostettavaksi.

Aloitimme työt tulostamalla ohjeet ja etenimme ohjeiden mukaisesti koko työn läpi. Jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihdoimme myös vesipumpun ja moniurahihnan ja tietysti myös jakohihnan kiristimen.

Työn aikana oli oltava hyvin huolellinen, jotta jakopään merkit pysyivät kohdallaan ja ettei yksikään pultti tai mutteri jäänyt löysälle.

Remontti sujui ongelmitta ja sai



mme moottorin käymään moitteetta ilman neste- tai öljyvuotoja. Työtunteja kertyi remontin aikana noin 4h ja ohjeaika oli 2,2h. Ammattikoulun ykkösluokkalaisina voimme olla tyytyväisiä, että saimme työn valmiiksi näinkin nopeasti, sillä kaikki ammattiasentajatkaan eivät pysty suorittamaan kaikkia huoltoja ohjeaikojen alle.

Ohjeiden tulostamisen jälkeen tuimme moottorin ja irrotimme moottorin kannattimen. Jotta saimme nokka-akselin hihnapyörän näkyviin, jouduimme vielä irrottamaan jakohinan suojakotelot.
Suojakuorien irrotuksen jälkeen pyöritimme jakopään merkit kohdalleen ja vahvistimme ne maalitussilla. Merkkien piirtämisen jälkeen löysäsimme kiristäjän ja irroitimme vanhan jakohihnan.
Kun vaihtaa uuden vesipumpun, pitää vanha pumppu ensin irrottaa, puhdistaa tiivistepinta moottorin lohkosta huolellisesti ja katsoa missä asennossa vesipumppu tulee moottoriin kiinni. Uusi vesipumppu kiristetään ristikkäin, tasaisesti jokaista pulttia vähän kerrallaan, jotta vesipumppu tiivistyy oikein ja vältyttäisiin nestevuodoilta ensikäytössä.
Uusi hihna paikalleen ja pyöritetään konetta muutama kierros, jotta varmistutaan siitä, että jako on varmasti kohdallaan eikä venttiilit kohtaa mäntien kanssa yhteen. Kun jako on varmistettu laitetaan nesteet koneeseen ja moottori voidaan käynnistää. Ensikäytön aikana tarkkaillaan, ettei moottori vuoda mitään, se käy tasaisesti ja nesteet kiertää koneessa ja lämmityslaite puhaltaa lämmintä ilmaa auton sisälle. Jos kaikki on kunnossa, voidaan auto sammuttaa, laittaa suojukset ja moottorintuki paikalleen ja laittaa auto asiakkaalle luovutus kuntoon.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti