keskiviikko 9. joulukuuta 2015

Tasauspyörästö, vaihteisto ja kytkin

Tässä kirjoituksessa voisimme tutustua hieman auton voimansiirtoon.

Tasauspyörästö. Veto välittyy kuvan suurelle vetopyörälle ja kuvassa näkyvät pienet hammapyörät mahdollistavat renkaiden eritahtiin pyörimisen.

Vaihteiston vaihderattaat. Rattaat kytkeytyvät toisiinsa kun vaihde laitetaan päälle. Rattaat ovat kosketuksessa toisiinsa jatkuvasti, mutta rattaat ovat irti akseleistaan. Kun vaihde kytketään päälle, kiinnittyy akseli tiettyihin vaihderattaisiin ja voima välittyy vetoakseleille tai kardaani akselille. Peruutusvaihteessa ratas on kiinteästi akselissaan, jonka takia auton on oltava pysähdyksissä, jotta pakki saadaan päälle. HUOM!! Jos kaikki vaihderattaat olisivat kiinteästi akseleissaan kiinni, täytyisi eteenpäin ajaessakin vaihtaa vaihteet vain pysähdyksissä.

Vauhtipyörän tehtävä on pitää moottori käynnissä kaikkien työtahtien eli työkierron ajan. Vauhtipyörä pitää moottorin käynnin tasaisena ja vaimentaa moottorin tärinöitä.
Kytkin katkaisee moottorin ja vaihdelaatikon välisen kontaktin siten, että kytkimen paineasetelman painuessa kytkin levy irtoaa kitkapinnastaan.
Momentin muunnin eli automaattivaihteisen auton ns. kytkin.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti