sunnuntai 16. elokuuta 2015

Jarrujen harjoitustyö

Torstaina 13.08.2015. Tein jarrujen harjoitustyön ja tässä hieman kuvia ja selityksiä mikä osa on mikäkin ja mitä se tekee.





Jarrunestesäiliö. Sijaitsee konehuoneessa.

Jarrupääsylinteri. Välittää jarrutusvoiman jarrupolkimelta jarruputkiin.
Jarruputket. Niiden sisällä kulkee jarruneste jarrupääsylinteriltä työsylinterille.
Jarruletku. Jarruletku on jarruputken ja työsylinterin välillä.
Jarrusatula. Jarrusatulassa on jarrupalat, jotka puristuvat jarrulevuun jarruttaessa.
Jarrupalat. Nämä löytyvät jarrusatulasta. Jarrutyösylinterin männät/mäntä puristaa palat jarrulevyä vasten
Jarrulevy. Löytyy pyörän napaan kiinnitettynä. 

Jarrutehostimen alipaineletku. Tuottaa alipaineen jarrutehostajaan.

Jarrutehostaja. Auttaa kuljettajaa jarrutuksessa. Tehostaa jarrutusta tehokkaammaksi.


Jarrupaineen säätäjä. Säätää painetta takajarruissa etteivät ne lukkiudu.
Seisontajarruvaijeri. Sen avulla voima välittyy käsijarrukahvalta taakse rumpujarruun.


Seisontajarrun mekanismi. työntää jarrukenkiä jarrurumpuun kun käsijarru on päällä.

Jarrukenkä. Työntyy jarrurumpua vasten kun jarrua painetaan.

Jarrurumpu. Sijaitsee pyörän navassa, niissä autoissa joissa ei ole levyjarrua.
ABS-jarrujen nopeustunnistin. Anturi mittaa renkaan pyörimisnopeutta ABS ohjain yksikölle.

ABS-jarrujen ohjainyksikkö. Ottaa vastaan signaalia jokaiselta pyörältä ja pyrkii pitämään renkaiden pyörintänopeudet balanssissa.


Jos autosi jarrujärjestelmään pyydetään laittamaan DOT3 jarrunestettä niin voit sen sijaan laittaa järjestelmään myös DOT4 ja DOT 5.1 jarrunesteitä, sillä ne ovat DOT3 jarrunesteen päivitettyjä versioita. HUOM!! DOT 5 jarrunestettä et voi sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa sillä se on silikonipohjainen neste kun taas kolme edellämainittua ovat hygroskooppisia nesteitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti