sunnuntai 6. syyskuuta 2015

Alustan osat

Tällä kertaa kävimme läpi alustan osia ja perehdyimme erilaisiin jousitusjärjestelmiin.

Kiertosauvajousitus. Harvinainen jousitusjärjestelmä, jota on käytetty vanhoissa renaulteissa, peugeoteissa ja honda civiceissä.
Hydrauliikka jousipallo. Melko harvinainen jousitusjärjestelmä tämäkin. Käytetään ainakin Citroen C5:ssa. 

Mcpherson joustin tuki. Tämä on yleisin ja käytetyin jousitus henkilöautoissa. Tämä jousitusjärjestelmä on ikäänkuin monitoiminen, sillä se vaimentaa iskut sekä osallistuu pyöräntuoentaan yhtenä tärkeimmistä pyöräntuennan osista.
Kierrejousi ja iskunvaimennin.
Kallistuksenvakaajan yhdystanko ns. "koiranluu". Nimensä mukaisesti yhdistää kallistuksenvakkajan pyörän tuentaan.

Taka-akselisto Ford Fiestasta. Pitää takapyörien navat kiinni autossa.

Alatukivarsi. Kuvassa näkyy myös hieman vetoakselia, kallistuksen vaakaajaa ja koiranluuta.
Alapallonivel on kiinnitetty alatukivarteen. Alapallonivel kiinnittää alatukivarren ja pyörän navan toisiinsa.


Ford Fiestan raidetangonpää ja raidetanko. Raidetanko on kiinnitettynä sisäpäästään hammastankoon ja ulkopäästä pyörän tuennassa sijaitsevaan olkavarteen. Raidetangot liikuttavat renkaita käänyttäessä kun rattia pyöritetään.

1 kommentti:

  1. Kiitos, kiva kun lisäsit myös havainnollistavia kuvia. Meidän autossa ilmeisesti tuo raidetangon pää tulisi vaihtaa. Jotain ongelmaa siinä on. Mies sillä enemmän ajelee, ja aikookin nyt ilmeisesti semmoisen laittaa tilaukseen. En tiedä, lähteekö itse vaihtamaan vai viekö ammattilaiselle. https://www.korpiauto.fi/kaikki-tarvittavat

    VastaaPoista